Tussen de bizons - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Tussen de bizons - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Tussen de bizons

Blijf op de hoogte en volg Shirley

02 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Custer

Zondag 30 september. Vandaag was de dag van de eerste grote verplaatsing van de vakantie. Van Estes Park zes uur naar noordwaarts naar Custer State Park. Het eerste deel van de reis was schitterend. Vanuit Estes Park wurmde de weg zich langs een kolkende rivier door een nauw dal. Na drie kwartier bereikten we het einde van de bergen en begon het tweede deel van de tocht. Dat was vooral leeg. Lang en leeg. Urenlang reden we door de kale, verlaten vlaktes van het westen van Wyoming met als enige onderbreking een lunchstop waar Gwen even 'uitgelaten' werd.

Aan het einde van de middag kwam de apotheose van de rijdag: een uur lang reden we door nationaal park Wind Cave en het zuidelijke deel van Custer State Park; heuvelachtige gebieden met bossen en graslanden waar de bizon, het hert en het prairiehondje hun intrek hebben genomen. Het bord dat aankondigde dat het nationale park was begonnen was amper gepasseerd of bizon nummer 1 stond al vreedzaam te grazen in het gras. Niet lang daarna gevolgd door bizons nummer 2 tot en met 142, waarna nummer 143 besloot om op de weg een stukje met onze camper op te wandelen. Erg bizon-der allemaal. (Sorry, ik kon het niet laten.)

Langs velden vol prairiehondjes en weiden met dartelende herten bereikten we onze camping in Custer State Park. Gwen was opgetogen dat ze na de lange reisdag haar roze gebloemde autostoeltje mocht verlaten en besloot spontaan alle dennenappels van de camping te verzamelen.

Moe maar voldaan zegen de helden van dit epos neer achter een bordje tortellini. Nadat dat verorberd was en Gwen met enige moeite naar bed was gebracht deden vader en moeder de ogen toe. Het was ons het dagje wel weer geweest.

Maandag 1 oktober:
Vandaag naar mount rushmore. De vier presidenten uitgehakt in de berg. Wij vonden het erg leuk. We hadden het nog iets groter verwacht. Althans shirley, frank vond dit al enorm groot. Nadat we de laan met de vlaggen van de staten van Amerika gepasseerd waren, kwamen we aan op een plein met een supermooi uitzicht. Vervolgens hebben we dewandeling gemaakt naar onder de beelden. Ook leuk. Weer veel foto's gemaakt. Hopelijk zit er een geschikte voor Klaas tussen.

Na dit stukje cultuur, stond het wildlife op het programma. In het Custer State park hebben we de wildlife loop road gereden. Nou dit verdiend enige uitleg. Vorige week zijn alle bizons van het park gevangen door cowboys. Deze staan nu op een stuk weide en worden geïnspecteerd op ziektes en krijgen vaccinaties. Dus wij hebben wel bizons gezien, maar ze stonden wel achter het hek. Die check van de bizons schijnt spectaculair te zijn. Wij waren daarvoor te laat. De cowboys reden naar huis...nee niet met hun paard, maar met hun Pick up.

Tijdens de route hebben we nog ander wildlife gezien, het hert (let wel mensen, niet de elk zoals in rocky mountains, maar de antilope. Deze is kleiner, ik zou zeggen richting Veluwe), prairiehondjes (echt stoer om die in het wild te zien, enorme vlaktes met van die beestjes), een burro (lees wilde ezel) en de coyote. Dus een mooie score zou ik zo zeggen.

Voldaan keerden we terug naar de camping en begonnen gelijk met koken. Hihi we zijn er nog niet aan toe gekomen om een middag te gaan 'zitten'. Maar er is ook zoveel moois te zien.
Het programma voor morgen is iets aangepast, in plaats dat we al aan onze tweedaagse rijtrip naar yellowstone beginnen, blijven we nog even in dit park. Dit heeft te maken met weertechnische omstandigheden. Morgen wordt het hier 24 graden en woensdag wordt het ijskoud en gaat het sneeuwen in yellowstone. Dus we willen nog even van de zon genieten. Misschien rijden we aan het eind van de middag al een stukje verder, dat weten we nog niet precies.

Nog bedankt voor jullie reacties erg leuk.
Simone: nee het is niet dezelfde camper,wij hebben een hele hordeur. Een hele mooie.
Anja, Jesse: Jesse leuk dat je zwemles goed ging.
Bonnie: nu stoppen met die elk nadoen! Sinds jij bent begonnen hebben wij er geen 1 meer gezien. Dikke kus voor Aimy en cakelin ( ja,ja er komt verbetering in).
Ludi en Gerard: we hopen dat jullie nog lekker hebben genoten van de laatste zon op de camping.
Klaas: heb je de route nog onder controle? Een koeienwedstrijd in haren lijkt mij uitermate geschikt!
Hanni: fijn dat het goed gaat met de katten. Met Gwen gaat het ook goed, al was ze vandaag een beetje dwars.
Basti: we hebben zaterdag aan je gedacht! Is de cd presentatie goed gegaan?

• 02 Oktober 2012 - 20:08

Hanni:

Ik ben blij met het nieuwe bericht, ik begin eraan verslaafd te raken hihihih
    Waanzinnig hoor al die bizons dat vond Gwen wel leuk zeker.
    Ik kijk weer uit naar het volgende bericht erg leuk.
    Oma Hanni

• 02 Oktober 2012 - 21:55

Simone:

Klinkt goed Geniet lekker van een zonnetje en daarna de sneeuw in. Yellowstone met bizons in de sneeuw lijkt me heel bizonder (ja Frank, ik vond het grapje leuk)