Indianenrotswoningcomplexbezichtigingen - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Indianenrotswoningcomplexbezichtigingen - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Indianenrotswoningcomplexbezichtigingen

Blijf op de hoogte en volg Shirley

20 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Cortez

Vrijdag 19 oktober:

Nou, vroeger kaartten de indianen dus helemaal niet. Beetje gewassen verbouwen, kalkoenen houden, water halen bij de rivier, oorlog voeren tegen andere stammen, dat soort dingen. Je steekt nog eens wat op tijdens zo'n vakantie. Deze wetenswaardigheden en meer van dat soort moois hebben we opgestoken in nationaal park Mesa Verde.

Mesa Verde is een bergplateau met daarin een canyon, dat tot nationaal park is verklaard, omdat aan het einde van de 19e eeuw twee cowboys tussen het Brokeback Mountaintje spelen door in de rotsen ineens allerlei verlaten Indianenwoningen ontdekten. Nader onderzoek leerde dat de Ute-indianen zo'n 900 jaar geleden met handbijlen op verscholen plekken hele woningcomplexen tegen de rotswanden aangelegd. Die rotswoningen zijn goed bewaard gebleven en kunnen worden bezocht.

Dat moesten we dus maar eens doen dan. En daarom vertrokken we vanochtend uit Monument Valley voor een rit van drie uur naar Mesa Verde. Onderweg hielden we halt bij Gooseneck State Park, een plek waar de San Juan rivier een driedubbele Saarschleife (Klaas, leg even uit wat dat is...) doet. Erg fraai.

Aan het begin van de middag bereikten we Mesa Verde. Na een hartige maaltijd boekten we een plekje in de rondleiding van 15:00 door het Cliff Palace, het grootste rotswoningencomplex van Mesa Verde. Met Gwen in de ruggedrager bereikten we via ladders en steile trappen de rotswoningen. De ranger vertelde over de geschiedenis van de woningen en we kregen de gelegenheid de huizen van binnen te bekijken.

Na afloop gingen we op eigen gelegenheid naar Spruce Tree House, een ander rotswoningencomplex, met als voornaamste feature een met een ladder te bereiken ondergrondse ruimte, waar we met zijn drietjes nog even ondergronds in zijn gegaan. Mesa Verde was interessant en mooi, maar niet zo overweldigend als al het natuurschoon eerder in de vakantie.

De camping was voor Gwen dan wel weer overweldigend. Schommels, een wip en een veld met paarden achter de camper. Wat wil een kind nog meer. Morgen reizen we verder naar het plaatsje Moab, de laatste stop al weer voor dat we de camper in moeten leveren. Of zullen we nog een rondje maken?

• 20 Oktober 2012 - 07:51

Hanni:

Goedemorgen lieffies, het zit er al bijna weer op,het is weer geweldig geweest zoals ik kan lezen.
    Maar doe maar geen rondje meer maken hoor oma komt jullie wel halen donderdag.
    Groetjes en dikke kus

• 20 Oktober 2012 - 09:01

Klaas:

Hoi daar in den verre Vandaag het open kampioenschap van Schiebroek,gisteren peentjes gegeten, katten zitten elkaar achterna,Rabo stopt sponsering wielerploeg,morgen naar oma, VVV-feijenoord altijd lastig,kabinetsformatie hoor je niks van, Hanni,s lens kapot. En lens brengt mij nog even op Lance. Het is een modern bijbelverhaal. Lance aan het kruis en de anderen wassen hun handen in onschuld. Iedereen weet dat iedereen gebruikt, iedereen weet dat iedereen dat weet, iedereen zou gebruiken bij zulke lichamelijke prestaties. Maar inmiddels hebben aale sponsors rond Armstrong zich teruggetrokken, willen ze hem aan de leugendetector, ga zo maar door. Deze martelaar leidt nu de aandacht af voor alle gebruikers. En als iedereen gebruikt is het uitgangspunt bij een Tour gelijk en blijft hij voor mij een groot sportman. Willen jullie dit nog even aan iedereen vertellen voor je de camper inlevert.

• 20 Oktober 2012 - 14:48

Mieke:

Na lange drukke weken eindelijk tijd om jullie verhalen te lezen. Het klinkt allemaal super. Wij gaan gelukkig over een dag of 5 ook lekker wegnaar Aussie land. Geniet nog even heerlijk met z'n drieën en we zien jullie ergens in december! Groetjes Mieke Robin en anne

Joyce:

Het klinkt weer allemaal geweldig. Wel heldhaftig om met Gwen in de ruggendrager ladders en steile trappen te beklimmen! Nieuws vanuit Hoogvliet:
    Sarah weegt bijna 4 kilo!
    En... Joyce gaat vrijdag trainen bij HVOS. Ik geloof dat ik het toch niet kan laten...

• 21 Oktober 2012 - 18:04

Joyce:

Toch leuk dat mijn berichtje 3x geplaatst wordt?!..

• 22 Oktober 2012 - 19:13

Anja En Grote Neef Jesse:

Hier even een bericht van ons. Dat over indianen kennen we. Hebben we een tijdje terug op tv gezien
    bij: Er was eens de mens. Gingen ze jagen voor voedsel, en oorlog voeren tegen andere stammen. Nu kijken we: er was eens de ruimte. En ook bij deze serrie zit weer dat mannentje met baard. En ook als Robot. Na zoveel jaar toch ook nu nog leuk voor 7 jarige.