Geelsteen - Reisverslag uit Hoback Junction, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Geelsteen - Reisverslag uit Hoback Junction, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Geelsteen

Blijf op de hoogte en volg Shirley

08 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Hoback Junction

Donderdag 4 oktober:

Vandaag zijn we vertrokken naar Yellowstone! We hadden er zoveel zin in. Vanmorgen de laatste voorbereidingen getroffen, tanken (daar doe je echt superlang over, zeker als er voor 163 dollar ingaat) en het gas helemaal bijvullen. Wel dat de kachel het natuurlijk blijft doen.

De route vanuit Cody richting Yellowstone was prachtig. Gwen heeft lekker geslapen. In yellowstone bij de fishing bridge geluncht. Gwen wilde vissen zien, aangezien het daar vol van forel zit, dachten we goed idee....maar nee de vissen waren niet present. Hihi dat begint goed. Toen naar de mud vulcano gereden en wat modderpoelen en pruttelende meren gezien. Was leuk. Gwen begon al een beetje te bibberen en soms had ze blauwe lippen. Dat vonden we wel opvallend,want normaal heeft ze niet zo last van de kou...

Verder gereden via hayden valley, want daar is de kans groot dat je wildlife ziet (Inc beren). Nou ik heb zitten staren naar de omgeving..nog geen klein hertje te zien. Alleen eenden!
Gwen weer in slaap gevallen.
Toen kwamen we bij de canyon van yellowstone aan. Mooi. Mooie grote waterval. Aantal uitkijkpunten geweest. Gwen wilde de auto niet echt uit en had het maar koud. Toen voelde ik aan haar hoofd en buik....koorts. We besloten toen naar de camping in het noorden te rijden, omdat we morgen daar in de omgeving dingen willen doen.

Althans als het allemaal goed gaat met Gwen natuurlijk. Onderweg naar de camping weer in slaap gevallen. Wij hebben nog een aantal bizons gezien. Hihi en tussen wat huisjes,lodge, restaurant daar stonden veel herten. Echt beesten, ga in de natuur staan!
Gwen vond ze heel leuk.

Op de camping snel pannenkoeken gebakken, Gwen een paracetamol en naar bed. Hopelijk wordt ze morgen goed wakker. Vannacht -10 testen.

Vrijdag 5 oktober:

Buiten vriest het 12 graden, binnen zit Frank Rost. Met een overzicht van de actualiteiten van vandaag, de achtergronden bij het nieuws en de kranten van morgen.

Wat dat laatste betreft kan ik kort zijn. De enige krant die hier in Yellowstone te vinden is is het mededelingenkrantje van het park. Het nieuws daarin is dus dat beren relatief gevaarlijk zijn en dat er verdomd interessante educatieve programma's worden georganiseerd door de parkbeheervereniging. Nederland en de actualiteit daar zijn heel ver weg.

Dan de actualiteiten van vandaag. Gwen voelde zich beter dan gisteren. De dag kon vandaag dan ook actief beginnen. Nadat we tegen half acht wakker waren geworden hebben we ons zo snel mogelijk aangekleed en zijn we met de camper het park ingetrokken op zoek naar net ontwaakt wild. En met resultaat. Tussen de camping in Mammoth en Lamar Valley in het noordoosten van het park zagen we grote groepen bizons met de vorst van de afgelopen nacht nog op hun rug. Ook spotten we meerdere imposante Wapiti herten en een aantal vrolijk dartelende reetjes. Beren en elanden lieten zich nog niet zien. Wel kon later op de dag de wolf worden afgevinkt op het wildspotlijstje.

Na de lunch (met uitzicht op een hert) vereerden we de Mammoth Hot Springs met een bezoekje. Door thermische activiteit en bacteriën in heetwaterbronnen is in het noorden van Yellowstone een gebied ontstaan met witte en geelwitte kalkterrassen. Een fascinerend staaltje landschapsarchitectuur van Moedertje Natuur.

Van de Hot Springs reden we naar de camping waar Moedertje Shirley zich over een pan met aardappelen ontfermde, terwijl Vadertje Frank en Kindje Gwen zich aan een wandeling naar een aan het terrein van de camping grenzende rivier waagden. Na daar acht keer het allerallerallerlaatste steentje in het water te hebben gegooid liepen we terug naar de camper voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Tevreden kon daarna de bedstee op worden gezocht.

Voor jullie geruststelling sluit ik af met de mededeling dat de camper goed geïsoleerd is en dat de kachel vreedzaam snort, zodat ik dit stukje bij een behaaglijke 20 graden typ. Dat is toch fijner dan min 12. U zijt gegroet!

Zaterdag 6 oktober:
Deze ochtend hebben we niet zo gehaast. We hebben gedoucht in de camper en dat ging eigenlijk nog best goed. Gewoon warm water. Na de douche en ontbijt zijn we richting de geisers gereden. Dit vinden we het mooiste stukje van yellowstone! We kwamen aangereden en het lijkt of er overal brandjes zijn. Was een heel mooi gezicht, sommige gedeeltes waren nog bevroren (bomen, takken) een prairie waar een bizon op graast en daarachter pluimpjes met rook.

Onze eerste stop was nog erg koud, alles was nog bevroren. Onze tweede stop was de old faithfull. En ja hoor binnen 10 min ging hij spuiten. Was wel een leuk gezicht. Toen een flinke wandeling gemaakt, veel mooien geisers en pools gezien. Wel hebben er nog een paar zien spuiten. Het was heerlijk weer. Veel zon, waardoor je minder last had van de kou. We zijn zelfs verkleurd.
Inmiddels was het vier uur. Ons eerste plan om in grand teton te slapen hebben we laten varen. We gaan morgen gewoon fris en fruitig naar dit park.
Dus hadden we nog wel tijd voor een stopje aan het grote meer met daaraan geisers. Was wel grappig, maar niet zo mooi als wat we eerder gezien hadden. Wat wel weer leuk was...er stonden grote herten in het meer en heel dichtbij ons.

Toen naar de camping Lewis Lake gereden. Hihi het wordt steeds primitiever, hier hebben ze nog geen eens een wc die doorspoelt. Maar dat maakt voor om niet uit, onze camper is van alle gemakken voorzien. We hebben lekker bij de kachel gebakken aardappeltjes gegeten.

Yellowstone was een leuke stop, met vandaag toch wel het mooiste gebied. We vonden het rocky mountains np mooier. Hihi maar we hoeven gelukkig niet te kiezen. Wel jammer dat we geen beren en elanden hebben gezien. Misschien worden we later nog verrast.

Morgen grand teton, ben benieuwd wat dat gaat brengen (Hihi ik denk nog geen internet).

Zondag 7 oktober:

De medewerker van het Visitor Centre vroeg Shirley uit welke richting we waren gekomen: uit het zuiden of uit 'the other park in the north'. De dag begon met een grap en daar was ook reden voor. De zon scheen uitbundig en het landschap was (weer eens) schitterend. We waren in Grand Teton National Park.

Grand Teton National Park is een vrij klein nationaal park dat direct ten zuiden van Yellowstone ligt. Het pronkstuk van het park is de Teton Range. Een vrij kleine, maar hoge bergketen die deel uit maakt van de Rockies. Aan de voet van de bergen liggen meren, meertjes, beekjes, kreken, rivieren en andere watertjes. Het geheel maakt een schitterend plaatje en door dat plaatje hebben we een dag lang gereden en gewandeld.

Het hoogtepunt van de dag was de lunch. Op een picknickplaats bij een klein meer vonden we een plaatsje aan het water met uitzicht op dennenbossen en op de bergen. Op een boomstam gezeten aten we onze bammetjes. Gwen had het prima naar haar zin in de natuur. Ze speelde in het zand en bij het water en was bij het vertrek zo enthousiast dat ze nog even terug liep naar het (ondiepe) meer, er spontaan instapte en begon te stampen alsof ze in een regenplas stond. Een schone broek, droge sokken en schoenen en weer verder.

Verder naar Jenny Lake. Een wat groter meer, waar we een wandeling langs een deel van de oever van het meer hebben gemaakt. Vanuit de ruggedrager groette Gwen spontaan alle passerende wandelaars in haar beste Engels. Hello! Babaai! Ailoffoe! Gwen was al de grote favoriet van alle Japanse toeristen in Yellowstone, maar ook in de VS zie ik voor haar mogelijkheden voor een glansrijke carrière als mediapersoonlijkheid.

Tot zover dit bulletin. Morgen meer. Vanuit Jackson Hole, het eerste stukje bewoonde wereld sinds vier dagen, groet ik jullie. Toedeledokie.

• 08 Oktober 2012 - 08:05

Simone:

Heel leuk om te lezen, zeker omdat je merkt dat jullie het echt naar jullie zin hebben!
    hahha, ik weet welk restaurant en herten jullie bedoelen bij mammoth lake... die beesten staan er volgens mij altijd.
    Een wolf, geweldig. Gelukkig heeft de sneeuw niet doorgezet en konden jullie lekker door het hele park. Niet te veel jaloers maken met de verhalen over Grand Teton he?!
    Kijk weer uit naar jullie volgende bericht

• 08 Oktober 2012 - 10:54

Klaas:

Hello,
    Sommige stukken van het verslag doen mij denken aan de Avonden(1957) van Gerard van het Reeve. Even voor Shirley: met 10 man (Kongolo werd er in de eerste helft uitgestuurd) toch nog 2-2 Doelpunt Indi 1 minuut voor tijd. Had allang 3-1,4-1,5-1 kunnen staan. Juist op het moment dat ik geen zin meer had om te kijken scoorden ze 2-2.
    Shah-Mata sensationele 2e wedstrijd 4-4 in Zoetermeer. Klaas reserve.
    Maar twee haringen op bij de Watergeuzen en ... Wilhelmus gemist vanwege Zoetermeer.
    Werk wordt langzamerhand uitgebreid naar 4 dagen, zodat ik op 10 december de helft weer werk.
    Katten doen hardloopwedstrijden met hindernissen. Trap op trap af over de bank en de stoelen naar de keuken.
    Middagje Binnenhof erg veel journalisten,NOS enz. Deur gaat open Rutte komt naar buiten. Klaas naast hem, Rutte naar binnen, deur weer open Samsun naar buiten Klaas er weer naast maar niet op het Journaal.
    Groetjes Klaas

• 08 Oktober 2012 - 10:54

Klaas:

Hello,
    Shah-Mata sensationele 2e wedstrijd 4-4 in Zoetermeer. Klaas reserve.
    Groetjes Klaas

• 08 Oktober 2012 - 18:48

Bonnie:

Heyyy

Goed weer wat van jullie te horen! De mailinglist doet raar en daarom hadden wij wat berichtjes gemist !

Klinkt goed allemaal, maar euh....KOUD. Aaaah mijn nichtje met blauwe lippen!Zielig !!!! Is ze wel opgeknapt weer? Ik snap wel dat Gwen zoveel slaapt met al die indrukken hoor ! Leuk zoveel wildlife :) DUURT met die beer, zoeken jullie wel goed genoeg ;P

Hier heeft Caitlin voor het eerst gefietst, is mijn schouders al een stuk beter (nog maar 1 pijnstiller per dag) en vraagt Aimy minstens 1 keer per dag WAAROM jullie op vakantie zijn :). We zijn ook nog op een school wezen kijken voor Aimy. Ze vond het erg spannend :) O ja en ik heb mijn diploma binnen. Master's Degree in the pocket ! :) Dat was mijn update wel weer :)

Keep the messages coming ! :)

• 08 Oktober 2012 - 19:56

Joyce:

Ik vind het ook maar duren met die beer! ;-)
    Gelukkig is Gwen weer beter. Ik krijg wel koude rillingen als ik die verhalen lees. Gelukkig heb ik hier gewoon CV. Het was zowaar vandaag weer droog hier en er was zelfs zon te zien. Alleen is mijn uitzicht vanuit de woonkamer een sloot. Ook leuk, maar niet zo spectaculair als het bij jullie is dus. En ook hier nog geen beer gespot...

• 09 Oktober 2012 - 14:56

Hanni:

Hallo lieffies het klinkt nog steeds allemaal waanzinnig leuk.
    Hoe is het met mijn lieffie ia ze al weer opgeknapt en vindt ze het leuk bij de
    beestjes. Hoe gaat het koken in de camper?
    Hier gaat het allemaal goed met de beestjes hoor.
    groetjes omaaaaa