Snorkelen - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Snorkelen - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Snorkelen

Blijf op de hoogte en volg Shirley

19 Augustus 2018 | Maleisië, Kuala Besut

Vrijdag 17 augustus
Snorkelen is toch wel de best passende titel deze dagen op de Perhentians. Al was waterdrollen ook een toepasselijke titel geweest, maar vond ik wat minder bounty achtig.

Frank was nog beroerd, toch besloot hij om deze ochtend mee te gaan richting het strand, dichtbij de wc.
Vandaag stond het rog gedeelte op het programma. Onze baai is te verdelen in vier gedeelte. Je begint bij het rotsgedeelte, waar er krabbetjes, rifhaaitjes en heel veel vissen zijn. Dan achter de pier heb je een groot zwemgedeelte waar geen koraal en weinig vis zit (af en toe zwemt toch een rifhaaitje voorbij, vooral bij Gwen), aan het einde van de baai bij de andere rotsen heb je mooi koraal en daar zouden roggen moeten liggen en als vierde plekje, ver achter het zwemgedeelte zijn de zeeschildpadden aan het grazen.

Vandaag dus naar het roggedeelte. Frank moest echt uitrusten in de schaduw, Gwen was een spel op mijn telefoon aan het doen en Owen was mieren met zijn blote handen aan de vangen en in een emmertje aan het stoppen. Met andere woorden mama alleen op snorkelavontuur. Al snel kwam ik een rog tegen, hij lag ingegraven op de bodem, je zag twee ogen en een lange staart. Even verder kwam ik bij mooi koraal met nog levende anemonen....en wat zag ik daartussen zwemmen, allemaal nemovisjes en nog behoorlijke ook hoor. Ik zag heel veel vissen, regenboogkleuren enz. Ik ben omgedraaid en ik ben de rest gaan halen. Onderweg zag ik echt heel veel roggen liggen, vlak onder mij met best puntige staarten. Ik moest toch even aan Steve Irwing denken. Frank zou niet gaan snorkelen, maar dit wilde hij niet missen dus toch mee met zijn duikbrilletje. Nou we zagen inderdaad heel veel mooie roggen en vissen.
Na de snorkeltour was frank helemaal op en zijn we richting hotel gegaan. Daar hebben we lekker gerelaxed en de kinderen weer met hun vriendjes gespeeld. Rond een uur of vijf nog even terug naar het strand. We hebben daar krabbetjes en vissen gekeken. Het was eb, het leek wel of we in een aquarium stonden. Uiteraard zag Gwen weer een haai. Ze sprong zo in mijn armen. Haha held op sokken. Toen besloten we met zijn drieën rustig in het water te gaan staan en dan kwam hij steeds voorbij zwemmen. Nog wel te ver en te snel om foto van de maken. Was mooi.
Frank lag nog voor pampus, in de avond had hij ook weinig puf om te eten.

Zaterdag 18 augustus
Vandaag stond er iets heel verrassends op het programma...snorkelen en zwemmen in onze mooie baai. We wilden papa de schildpadden laten zien. Nou papa voelt zich nog steeds niet goed en heeft nog steeds diarree. Maar hij ging het proberen. Het duurde wel even voordat we weg waren. We vonden plekjes onder de palmboom in de schaduw en dichtbij de wc. Nou wij op snorkelavontuur. Al bij de pier begon Owen de piepen, zijn masker niet goed bla bla bla. Ik ben met Owen omgekeerd, naar de schildpadden is een heel eind.
Owen ging lekker zwemmen en papa en Gwen waren onderweg naar de schildpadden. Nou ze kwamen enthousiast terug, ze hebben er 1 gezien. Frank was wel moe, maar hij heeft hem toch mooi gezien. Ik ben daarna vertrokken. Eerst ben ik naar de plek gegaan waar de bootjes lagen. Er waren mensen die doken ook echt naar dat beest om hem aan te raken. Doe dat nou niet mensen....
Toen ben ik verder alleen op avontuur gegaan. Haha en ja hoor ik zag er 1, helemaal voor mezelf. Hij was aan het grazen. Hij kwam helaas niet omhoog. De bootjes kregen als snel in de gaten dat ik er 1 gevonden had. Weer terug richting strand kwam ik een derde schildpad tegen. Die kwam een paar keer omhoog en ging weer naar beneden. Heel cool. Toen terug naar het strand, waar Owen en Gwen nog heerlijk aan het zwemmen waren. Het werd wel erg warm op het strand. Zon scheen volop. Frank kreeg ook echt last van de hitte en onze armen begonnen ook te gloeien. Terug naar het hotel. Ik liep een beetje achteraan met de tassen en onderweg kwam ik twee varanen tegen. Leuk om te zien, echt een hele grote. Die ochtend hadden we op die plek al apen van dichtbij gezien. Bij het hotel waren de kinderen weer aan het spelen met de andere kinderen.

Met Frank gaat het ietsje beter, maar nog steeds veel naar de wc.
Avonds tijdens het eten zagen we overal onweer om ons heen. Heel mooi gezicht en heel lekker een harde wind. Wij hebben het droog gehouden tijdens het eten, maar toen we in bed lagen hoorden we het toch regenen.

Zondag 19 augustus
Haha weer hetzelfde verhaal, ontbijten aan het strand, insmeren, tas inpakken, frank poepen, naar strand lopen, snorkelen en zwemmen. Met Frank gaat het weer ietsje beter. Hij heeft ook lekker gesnorkeld. Kinderen hebben heeeel lang gezwommen en hadden weer nieuwe Nederlandse vriendjes gevonden. Rond half vier waren we bij ons hotel en daar zitten we nu lekker in de schaduw bij de hangmatten. Vandaag is het beter weer, veel meer bewolkt en een windje. Frank lijkt op te knappen. Gelukkig want morgen om 12 uur stappen we op de boot en begint onze terugreis.

• 19 Augustus 2018 - 12:45

Hanni:

Weer leuke ervaringen opgedaan geweldig. Ben blij dat het weer beter gaat met Frank.
    Tot dinsdag

• 19 Augustus 2018 - 14:06

Bonnie:

Het zit er gewoon alweer bijna op ! Bizar! De tijd gaat snel! Jullie komen met een lading ervaringen weer richting huis. Wij zijn benieuwd naar de foto's!

• 19 Augustus 2018 - 18:42

Simone:

Wat ontzettend sneu voor Frank, maar eigenlijk voor jullie allemaal, dat jullie niet op en top van deze ongetwijfeld geweldige plek hebben kunnen genieten!
    Wel fijn dat hij weer wat opknapt. Alvast sterkte voor de terugreis met het bootje en erna ook voorspoedige reis gewenst! We zien jullie graag snel na de vakantie!
    Bedankt weer voor al die uitgebreide en leuke reisverslagen!!! We kijken nu vooral uit naar de foto's!