Woensdag 19 juli - V for Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Woensdag 19 juli - V for Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Woensdag 19 juli - V for Victoria

Blijf op de hoogte en volg Shirley

21 Juli 2017 | Canada, Victoria

Mijn campagne tegen muggen lijkt succesvol te zijn. Voor de derde dag op rij hebben we hier geen noemenswaardige last van die vliegende, zoemende en stekende etterbakken. Al wat rest is wat jeuk. Mochten jullie in Nederland last van muggen hebben, gewoon hard aanpakken die beesten. Name and shame. Daar zijn ze gevoelig voor.

Over naar de orde van de dag: de walvis! Een alleraardigst dier dat niet vliegt, steekt of zoemt. Waar de mug vaak te aanwezig is, heeft de walvis juist de gewoonte, ondanks zijn enorme omvang, vaak lastig waarneembaar te zijn. Dat komt omdat hij in het water leeft en bovendien meestal onder water zwemt. Met enige regelmaat komt de walvis echter aan het oppervlak om adem te halen en dàn is hij wél zichtbaar.

Punt blijft dat je ook dan met een bootje de zee op moet om walvissen te bekijken en omdat wij graag walvissen wilden zien gingen wij mee op een bootje van de firma Orca Spirit Adventures in Victoria. Betrekkelijk vroeg in de ochtend meldden we ons bij de boot en staken we met boot en al van wal.

In de wateren ten zuiden van Vancouver Island (de straat van Juan de Fuca, zoek die maar op, Jesse) komen twee soorten walvissen het meest voor: de humpback whale en de orka. Ons voornaamste doel was de orka. De humpback whale hadden we bij eerdere gelegenheden al eens gezien ook deze keer was het al vrij snel raak. Een walvis sloeg tientallen keren met zijn staart op het water. Erg mooi om te zien. Ook de tweede walvis van de tocht was een humpback whale. Deze gedroeg zich rustiger, maar was even goed mooi om te zien. Een blik op een orka bleek er vandaag niet in te zitten, maar we kregen nog wel zeeleeuwen, een zeeolifant, een zeeotter en een 'bait ball' te zien. Een 'bait ball' is een school vissen die opgejaagd wordt en daarom dicht bij elkaar door elkaar heen zwemt. Van bovenaf lijkt de school dan een bal. Mooi om eens te hebben gezien.

Aan het begin van de middag meerden we weer aan. De middag gebruikten we om de stad Victoria te bekijken. Een leuke Engels aandoende stad met een levendig haventje met - naast boten - straatartiesten en eettentjes. Verderop in de stad bezochten we een pleintje met terrasjes, een souvenirwinkel, een Chinatowntje, een parkje met mooie totempalen en het parlementsgebouw. Daarna was het tijd voor de grootste attractie: de speeltuin terug op de camping. Gwen en Owen leefden zich daar uit tot het donker werd. Nergens was een mug te bekennen. Het leven was goed.

Voorts ben ik van mening dat de mug moet worden uitgeroeid.

• 21 Juli 2017 - 02:28

Simone:

Jammer van de orka's maar het klinkt verder als een geweldige boottocht! Fijn dat de muggenoverlast minder wordt! Weer veel plezier komende dagen!

• 21 Juli 2017 - 08:18

Bonz:

Die orka laat zich niet bestellen he! Jammer! Ik vind 2 walvissen en heel veel andere dieren toch geen hele slechte score..

• 22 Juli 2017 - 08:14

Joyce:

klinkt weer alsof jullie het daar verschrikkelijk hebben...
    Als dat muggenspul helpt, kunnen jullie dan een pallet mee het vliegtuig in smokkelen?