Laan der giganten - Reisverslag uit Eureka, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu Laan der giganten - Reisverslag uit Eureka, Verenigde Staten van Shirley Ruijter - WaarBenJij.nu

Laan der giganten

Blijf op de hoogte en volg Shirley

13 Juni 2013 | Verenigde Staten, Eureka

Woensdag 12 juni: De laan der giganten

Vergeet de Walmart. Koopt uw verse waar bij Safeway. Safeway, da's pas een supermarkt. Een ruim assortiment verse groente en fruit, wel vijf smaken vers gehakt en een vriendelijke cassière die via de intercom de hele Safeway mededeelde dat we zojuist twee hele dollars hadden gedoneerd aan prostaatkankeronderzoek. Hulde aan Safeway.

Dan nu een interactief element in dit reisverhalen. Ga naar een computer, zet het internet aan en zoek Glass Beach in Fort Bragg op. Wat is nu de indruk die jullie, geachte lezers, krijgen? Toch zeker wel dat er in Fort Bragg een flink strand ligt dat volledig bezaaid is met de schitterende stukken geslepen glas in alle kleuren van de regenboog? Wel het glas is er, zoveel is waar. Het bewijs ligt hier naast de iPad. Maar we moesten het wel tussen het zand en de stenen uitvlooien op een vergeten stukje strand achter een bouwmarkt. Glass Beach, de volgende keer slaan we het gewoon over.

Dan maar in de camper en verder tuffen naar het noorden. Was het gisteren al een genot om over de Pacific Coast Highway te rijden, vandaag was het de overtreffende trap. De weg was vastgeplakt aan ruige kusten, om de paar kilometer mondden steeds breder worden rivieren uit in de oceaan, aan de landkant raakten bossen de weg aan. Een fenomenale ervaring om daar tussen te rijden.

Route 1 verliet de kust en leidde ons door schitterende wouden terug naar de hoofdweg die ons naar het reisdoel van vandaag bracht: the Avenue of the Giants. Een weg van 32 mijl door bossen met Redwoods. Redwoods zijn bomen die zonder al te veel moeite 80 meter hoog kunnen worden. Ter vergelijking: dat is een halve euromast of een torenflat van 25 verdiepingen. Best wel hoog dus.

Het was dan ook niet heel raar dat je je als nietig mensje erg klein voelt als je aan de voet van zo'n gigant je broodje rosbief oppeuzelt. Gwen had nog het minste last van nietigheid. Achter zulke grote bomen kun je je namelijk prima verstoppen. Een andere fijne eigenschap van Redwoods is dat als je ze met een vaartje van 50 kilometer per uur schampt alleen de dodehoekspiegel van de auto valt. En die plak je er zo weer op. Prima bomen, die Redwoods.

Vanaf de Avenue of the Giants reden we door naar een windige camping net buiten de wereldstad Eureka, alweer we een eenvoudige, doch voedzame maaltijd bereidden en verorberden, er reisverslagje typten en tijdig te bed gingen. Goede nacht en morgen gezond weer op.

• 13 Juni 2013 - 21:03

Simone:

Hebben jullie de verse broodjes van Safeway al geprobeerd, die doen zeker niet onder voor 5 smaken gehakt! Oke, misschien de verwachtingen niet te hoog maken; voor Amerikaanse begrippen vonden wij het erg lekkere broodjes.
    Glass Beach in Fort Bragg ziet er op google afbeeldingen inderdaad wel erg leuk en kleurrijk uit, maar ja als iedereen een stukje naast zijn Ipad gaat leggen dan blijft er natuurlijk niet veel over....
    Begrijp ik goed dat jullie in zo'n Giant iets gekerft hebben? Verzekering goed geregeld?
    Als Gwen eens wil bellen naar Jasper, kan ze gewoon haar eigen nummer kiezen want haar mobieltje ligt nog hier. Jasper zal er goed op letten tot ze terug is.
    Veel plezier met jullie verdere reis!

groetjes,
    Simone

• 14 Juni 2013 - 19:20

Bonnie:

Ha ha Frank. Ik moet om je verhaal lachen. Al zullen jullie het minder grappig ervaren hebben, kon hormoonbommetje deze Redwood-kus wel aan ;)

• 14 Juni 2013 - 20:04

Anja En Jesse.:

Het was hier een mooie week van lekker weer en af toe een bui, maar dat is nou eenmaal hier zo. Heb net alles een beetje zitten te bekijken en ook zitten te lezen. Ben blij om te lezen dat alles goed gaat tot nu toe. En erg leuk wat jullie tot nu toe allemaal hebben gezien en gedaan.

Hier gaat alles ook goed. Deze week weer heel wat oude mensen blij gemaakt met het huis, en Jesse zwemles gehad en hij krijgt binnen kort zijn tafel diploma van 1 t/m 5. Maar Jesse kent ze ook al tot 10, was niet anders te verwachten. Dus aan de Juf gevraagd: krijgt hij dan 2 x een diploma? Nee hij krijgt er een. En in groep 5 de tweede voor de tafel van 5 t/m 10. Kortom die heeft hij al bij deze binnen! Na de directeur te weten verslaan met plaatsen in NL die hij niet wist, en Jesse wel. Deze week weer 2 meester weten te verslaan! Inval meester voor zijn juf weten verslaan met de hoofdstad van: Bosnië. En met Meester Hans Vergeer in de pauze buiten ook met Hoofdsteden. 2 wist Jesse wel. 1 niet. Waarop Hans zei: Toen ik 12 was wist ik pas die Hoofdstad. :-) En dat voor eentje die nog een paar dagen te gaan al weer 8 Wordt!

Zo bij deze zijn jullie weer even op de hoogte van ons. Geniet van jullie vakantie, doe voorzichtig met reizen. Als ik tijd heb dan lees ik weer jullie reis verslag, En misschien samen dan met Jesse. Want dat kan hij natuurlijk ook al goed.

Groetjes van: ons.